Nieuws en publicaties van Futureconsult

Actueel

Visie op visie: handboek visietrajecten voor steden, dorpen en regio's.

Waar verdienen mensen hun geld in een tijd van automatisering en robotisering? Wat zijn de gevolgen voor de infrastructuur als autonome auto’s het wegbeeld bepalen? Hoe zien  winkelgebieden eruit in een tijdperk van online shopping? Hoe geven we onze gemeente als smart city vorm? Er komen een boel impactrijke ontwikkelingen op steden, dorpen en regio’s…

Lees verder

Kijken, kijken, niet kapotmaken? Trendwatching vanuit subculturen.

Afgelopen dinsdag 13 november sprak trendwatcher Tom Palmaerts bij de Masterclass Professional Future Strategist die Futureconsult organiseert op Nyenrode. Aan de hand van voorbeelden uit verschillende subculturen legde hij uit hoe je binnen subculturen signalen kunt spotten voor opkomende trends. Hij noemt deze signalen trillingen. “Uncovering futures, by tracking ideas below the surface”.   Tom…

Lees verder

Innovatie boekenvak

In opdracht van KVB Boekwerk onderzochten wij hoe uitgevers en boekhandelaren denken over innovatie en de toekomst van het boekenvak. Boekblad publiceerde deze maand hierover een special, met daarin een samenvatting van het rapport en een aantal interviews over het onderzoek, onder andere met onze collega’s Jan Nekkers en Zsa Zsa Balian.    

Lees verder

Perspectief 2025: Toekomstscenario’s carrosseriebouw

‘Rijden we in 2025 nog zelf of heeft de autonome auto het van ons overgenomen? Hoe veranderen de wensen van de consument? En welke transportoplossingen zijn er in het jaar 2025? We weten het niet precies. Het is de toekomst en die overkomt je. Maar door nu na te denken over de mogelijke gevolgen voor…

Lees verder

Perspectief 2025: Toekomstscenario’s schadeherstel

‘Rijden we in 2025 nog zelf of heeft de autonome auto het van ons overgenomen? Hoe veranderen de wensen van de consument? En welke transportoplossingen zijn er in het jaar 2025? We weten het niet precies. Het is de toekomst en die overkomt je. Maar door nu na te denken over de mogelijke gevolgen voor…

Lees verder

Toekomstgids voor Brabantse Gemeenten

‘Wilt u een verkenning maken over de toekomst van de democratie in de Brabantse gemeenten?’ Niet een probleemstelling om echt vrolijk van te worden. Toekomstverkenner Marieke Beekers van BrabantKennis moest diep zuchten van zo´n saaie vraag. Ze vroeg zich af: Wat is het probleem achter het probleem? En kwam uit bij de trend van glokalisering….

Lees verder

Innovation Expo 2018

  Kun je spreken van geslaagde innovatie als je de mens buiten beschouwing laat? Afgelopen donderdag, 4 oktober 2018, vond op het RDM terrein in Rotterdam de Innovation Expo 2018 plaats. Een dag in het teken van Nederlandse oplossingen voor wereldwijde maatschappelijke uitdagingen.   Meer dan 100 startups, scale-ups, bedrijven, overheden en kennisinstituten toonden daar…

Lees verder

Framing à la Drees: de toekomst van migratie

Afgelopen vrijdag debatteerden professor doctor Leo Lucassen en professor doctor Paul Scheffer onder de titel ‘Onder professoren’ over de toekomst van migratie in De Balie in Amsterdam. Kunnen wetenschappers iets zinnigs over de toekomst zeggen? De historicus Leo Lucassen constateerde dat de toekomst altijd anders is dan je denkt, maar dat er pad-afhankelijkheid is. De…

Lees verder

Boeken: van massaproduct naar maatwerk

Gisteren zat Maja Bosch ook al met haar hoofd in de boeken en heeft Jan Nekkers meegenomen naar SPUI25 waar studenten van de master BookandDigital Media Studies (Universiteit Leiden) TXT Magazine: The BookIssue presenteerde. Een programma gewijd aan de comeback van het papieren boek. In haar blog van gisteren liet Maja zien dat het niet goed…

Lees verder

De comeback van het papieren boek

Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat in 2018 slechts 40% van de 13- tot 19-jarigen leest. In 2006 was dat nog ruim 60%. Ook onder jongvolwassenen (20-34 jaar) is de situatie schrijnend. Maja Bosch vraagt zich af hoe de toekomst zich ontwikkelt. Verwordt lezen tot een luxe hobby voor een kleine…

Lees verder

Profiling en predictive privacy harms: hoe ver mogen bedrijven gaan?

Digitalisering is (uiteraard) een trend die in veel van onze projecten terugkomt en die veel nieuwe vraagstukken omtrent data en privacy met zich meebrengt. Hoe ver mogen bedrijven gaan met het targeten en profilen van hun consumenten met als doel een effectieve marketingstrategie te voeren? Willianne Korteweg bekeek dit vraagstuk vanuit haar studieachtergrond in ethiek…

Lees verder

Benieuwd wat Futureconsult voor uw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op via info@futureconsult.nl of 020 320 3100.