Nieuws en publicaties van Futureconsult

Actueel

De lokale economie van morgen – een toekomstgerichte economische visie voor gemeenten

Hoe bereid je een gemeente voor op die economie van morgen? Niemand weet precies hoe de economie van de toekomst eruit ziet. Maar wel hebben we zicht op belangrijke transities die de (lokale) economie ingrijpend kunnen gaan veranderen. We hielpen de nieuwe gemeente Purmerend – de fusie van gemeenten Beemster en Purmerend, die in januari…

Lees verder

Doelscenario’s: als je toekomstgericht wil kiezen

“Natuurlijk gebruiken we scenario’s.” Dat horen we vaak. Maar wat voor scenario’s maken organisaties precies, en met welk doel? Wat ons betreft is het belangrijkste voordeel van scenario’s dat ze helpen bij het uitdenken van mogelijke toekomsten voor de organisatie – zonder direct te gaan managen en beslissen. Maak scenario’s om de impact van keuzes…

Lees verder

Vereniging 3.0: hoe blijf je als branchevereniging relevant in de toekomst?

De traditionele verenigingsstructuur van brancheverenigingen staat onder druk. De belangrijkste oorzaak is dat mensen en organisaties elkaar tegenwoordig makkelijk via digitale platformen kunnen vinden en verbinden. Digitale technologie maakt samenwerking, ontmoeting of het gezamenlijk oplossen van een probleem steeds makkelijker. En waar je vroeger voor kennis en kunde bij een vereniging aangesloten moest zijn, biedt…

Lees verder

Scenario’s en gemeenten

Scenario’s in crisistijd Na een grote economische of maatschappelijke crisis wordt het belang van onzekerheid, vooruit kijken en verkennen breed gevoeld. Zo bezien is de huidige economische, maatschappelijke en sociale coronacrisis (2020-2021) de nieuwe financiële crisis (2008). Strategisch nadenken over de lange termijn zou altijd als nuttig en noodzakelijk moeten worden gezien. Maar een crisis geeft urgentie:…

Lees verder

De zelfvoorzienende stad in 2050

Het is een normale woensdagochtend. U staat op het punt om te gaan werken, maar u ziet dat de koelkast leger is dan verwacht. Gelukkig betekent dat vanavond geen vermoeiend tripje naar de supermarkt. De boodschappen-bestelling is namelijk al door uw HOME-robot gedaan bij de voedseltoren van de stad – de robot weet precies wat…

Lees verder

coronaspiegel: strategisch handelen voor gemeenten na de eerste schok

Rond iedere crisis ontstaat een nieuw normaal. Aan het begin van de coronacrisis, toen alles nog onzeker was, moesten gemeenten vooral tactische en operationele beslissingen nemen. Inmiddels is het tijd voor gemeenten om zich strategisch voor te bereiden op de langetermijneffecten van de coronacrisis. Hoe zien de komende maanden en jaren er voor u als gemeente…

Lees verder

In vier stappen naar een goede trendanalyse

Trendanalyse Wij denken dat de toekomst te vaak onderbelicht blijft in strategie en innovatie. Dat is logisch: we baseren ons op het liefst op zekerheden, op data. En voor data kijken we naar verleden en heden. Daarom moet je je omgeving constant blijven scannen op zoek naar nieuwe trends, of trends die van richting veranderen….

Lees verder

Hoe zorgt u voor optimale participatie in uw visietraject?

Gemeenten betrekken steeds vaker de samenleving bij visievorming. Of het nu gaat om een omgevingsvisie, energievisie of toekomstvisie – inwoners, bedrijven en verenigingen worden steeds vaker gevraagd beleid mede vorm te geven. Veel gemeenten zien de toegevoegde waarde van participatie en in de omgevingswet is participatie zelfs een plicht. Er wordt op veel verschillende wijzen…

Lees verder

Adaptive planning: scenario’s voor studenten

Wij geven regelmatig training en college. Meestal doen we dat via een business school aan professionals. Soms hebben we het geluk dat we gevraagd worden door een universiteit, hogeschool of mbo om studenten les te geven. Studenten van de opleiding Future Planet Studies van de Universiteit van Amsterdam leren omgaan met complexe problemen, ze leren…

Lees verder

Hype of trend: hoe leer je het verschil te zien?

In je werk kijk je voortdurend vooruit: wat zijn nieuwe technologieën? Hoe veranderen de wensen van mensen? Wat doet de concurrent? En dan is natuurlijk vooral de vraag: wat moet ik ermee? In deze blog helpen we u om het verschil te zien tussen een hype en een trend. Alvast wat verwachtingsmanagement: het lukt niet…

Lees verder

Benieuwd wat Futureconsult voor uw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op via info@futureconsult.nl of 020 320 3100.