Actueel

Three horizons

Three horizons: van trend naar innovatie

Innoveren willen we allemaal wel, maar in de praktijk is het best lastig. Een nieuw product of nieuwe dienst verzin je niet zomaar even achter je bureau. Helemaal niet als je wil dat die innovaties vernieuwend, prikkelend én toekomstbestendig zijn. Gelukkig zijn er methoden om tot interessante innovaties te komen.

Lees verder »
Young Analysts Purmerend

Jongeren als toekomstverkenners binnen hun gemeente

Hoe betrek je als gemeente jongeren actief bij het ontwikkelen van je beleid en visie? Futureconsult ziet dat veel gemeenten moeite hebben om jongeren te bereiken en te betrekken in visie- en beleidsvorming. Terwijl juist hun input enorm belangrijk is voor de toekomst – zij zijn de toekomst. Jongeren hebben

Lees verder »
scenarios

Scenario Cards

What if-vragen helpen bij het denken over de toekomst van jouw bedrijf en organisatie, maar ook voor je eigen toekomst. Jan Nekkers van Futureconsult is door NRC geïnterviewd over ‘Scenario Cards’, kaarten die de what if-vraag als uitgangspunt nemen om na te denken over onverwachte gebeurtenissen of keerpunten in je eigen leven. “Nadenken over scenario’s die

Lees verder »

Keek op kweek: de toekomst van kweekvlees

Eten we straks nog wel vlees? Vleesproductie en consumptie staan onder druk: mensen krijgen meer oog voor de milieu-impact en dierenwelzijn. Maar wat als we vlees op een compleet nieuwe manier gaan produceren: als we vlees kweken, in plaats van vee houden? Duik met ons in de toekomst van kweekvlees! In

Lees verder »

Doelscenario’s: als je toekomstgericht wil kiezen

“Natuurlijk gebruiken we scenario’s.” Dat horen we vaak. Maar wat voor scenario’s maken organisaties precies, en met welk doel? Wat ons betreft is het belangrijkste voordeel van scenario’s dat ze helpen bij het uitdenken van mogelijke toekomsten voor de organisatie – zonder direct te gaan managen en beslissen. Maak scenario’s

Lees verder »

Vereniging 3.0: hoe blijf je als branchevereniging relevant in de toekomst?

De traditionele verenigingsstructuur van brancheverenigingen staat onder druk. De belangrijkste oorzaak is dat mensen en organisaties elkaar tegenwoordig makkelijk via digitale platformen kunnen vinden en verbinden. Digitale technologie maakt samenwerking, ontmoeting of het gezamenlijk oplossen van een probleem steeds makkelijker. En waar je vroeger voor kennis en kunde bij een

Lees verder »