Verken uw toekomst

Trendanalyse

Het voortbestaan van een organisatie hangt af van het aanpassingsvermogen: bent u als organisatie in staat om te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen? Voor u een goede strategie voor de toekomst kunt maken, moet u immers weten wat er op u af komt. Door in kaart te brengen wat er speelt in uw branche en in de samenleving, maakt een trendanalyse het gemakkelijker om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Een goede trendanalyse kijkt over de grenzen van uw sector en identificeert nieuwe kansen en bedreigingen: het zorg dat u beter en sneller zicht heeft op nieuwe ontwikkelingen dan de concurrentie. Met een grondige trendanalyse wordt uw organisatie wendbaarder en flexibeler. De ervaren consultants van Futureconsult helpen u met het opstellen van een trendanalyse specifiek voor uw organisatie. En wij helpen u om de blik van buiten naar binnen te richten.

Trendanalyse  Trendonderzoek

 

Wat is een trendanalyse?

Niet elke trend is relevant. Sommige trends raken uw organisatie niet of nauwelijks, sommige trends blijken toch vooral een kortstondige hype. Maar hoe maak je het onderscheid? Futureconsult heeft een uitgebreide trenddatabase, die we vertalen naar uw organisatie. Dat doen we door van buiten naar binnen te kijken: wat gebeurt er internationaal, wat gebeurt er in andere sectoren, en wat doet de concurrent? En tot slot: waar raakt dat uw organisatie, en uw medewerkers? 

Waar mogelijk onderbouwen we deze analyse met data, maar voor de écht nieuwe trends is kwantitatieve onderbouwing vaak nog niet voorhanden. Wij helpen dan met het maken van een inschatting: wat is de mogelijke impact op uw organisatie, en wat is het te verwachten tempo van deze ontwikkeling? Kwantitatieve en kwalitatieve trendanalyses zijn in dit geval complementair aan elkaar. Waarom een trendanalyse?

Een goede analyse van trends en ontwikkelingen is altijd relevant. De concrete aanleiding kan verschillen: 

  • U wilt groeien als bedrijf met nieuwe producten en/of door nieuwe doelgroepen aan te spreken.
  • U wilt met bijvoorbeeld uw gemeente, zorginstelling of woningbouwcorporatie bouwen aan toekomstgericht beleid en wilt hiervoor trends en ontwikkelingen signaleren. 
  • Uw sector is niet turbulent en concurrenten zijn verdacht rustig; juist dan kan uw sector disrupt worden door nieuwe spelers op de markt.
  • U maakt zich zorgen om nieuw ontwikkelingen: heeft u de juiste antwoorden wel in huis?

 

Voorbeelden van het belang van trendanalyse

Een trendanalyse is voor iedere organisatie relevant. Zo hebben we ons voor een branchevereniging in de bouwsector gericht op de toekomst van bouwmaterialen: wat zijn de belangrijkste trends? En wat betekent dat voor de keten? We verkenden eerste de belangrijkste ontwikkelingen in de sector: wat bouwen we en hoe bouwen we over tien jaar? En we richtten onze blik nog verder naar buiten: hoe ziet de stad, het wegennetwerk, en ons huis van de toekomst eruit? Wat zijn de trends binnen het vakgebied van architecten en stedenbouwkundigen?

Vervolgens doken we dieper in de technologische ontwikkelingen: welke materialen gebruiken we in de toekomst? Veel universiteiten en innovatieve startups zijn bezig met het ontwikkelen van duurzaam of zelf reparerend bouwmateriaal. Technologie heeft ook impact op de organisatie in de bouw: hoe ziet het bedrijf van de toekomst eruit? Welke taken blijven voorbestemd voor mensen, en wat zal de impact van robotisering en digitalisering zijn? Dit alles speelt zich af in een brede sociaal maatschappelijke en politieke context, denk aan de focus op duurzaamheid en klimaat.  

Samenvattend analyseren we de impact van trends dus op meerdere niveaus:

  • Brede (inter)nationale maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
  • Ontwikkelingen binnen de eigen sector
  • Ontwikkelingen gericht op de interne organisatie

Door al deze vragen, en nog veel meer, te beantwoorden ontwikkelden we een trendanalyse die veel verder ging dan alleen de eigen sector. Dankzij deze analyse was prefab bouwen geen verrassing meer, is technologie juist in het voordeel van de sector én kijkt niemand meer op van schimmel als bouwmateriaal. Kortom: de leden van de branchevereniging zijn beter op de hoogte en kunnen strategie bepalen voordat de ontwikkeling hen verrassen.

 

Laat een trendanalyse uitvoeren door Futureconsult

Bovenstaande case biedt een  voorbeeld van het belang van een trendanalyse. Er zijn nog talloze praktijkvoorbeelden te noemen van bedrijven die precies op tijd waren of juist de boot misten. Wilt u met uw organisatie bij de eerste groep horen? Laat dan ook een trendanalyse uitvoeren door de future strategists van Futureconsult. Neem contact op via 020-3203100 of info@futureconsult.nl om de mogelijkheden voor een trendanalyse te bespreken.

Mogelijkheden

Hoe we u helpen

Adviestrajecten

Of u nu op zoek bent naar een toekomstrobuuste strategie voor uw bedrijf, een visietraject voor een gemeente of een toekomstverkenning voor een bepaalde branche, Futureconsult staat voor u klaar. In cocreatie verkennen wij samen met uw organisatie en stakeholders de toekomst.

(In company) masterclasses

Iedereen kan toekomststrateeg worden. Wij bieden de juiste handvatten om vertrouwde denkpatronen te doorbreken tijdens (incompany) masterclasses en workshops. Wij werken samen met o.a. Nyenrode Business Universiteit en AOG School of Management.
Bekijk alle aankomende masterclasses >
Bekijk in company aanbod >

Keynotes en inspiratie

Onze toekomststrategen nemen u mee naar de toekomst: hoe leven, wonen en werken we in de toekomst? Wij bieden keynotes en inspiratielezingen op maat.

Ervaring

Onze klanten

Benieuwd wat Futureconsult voor uw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op via info@futureconsult.nl of 020 320 3100.